Rabu, 25 Ogos 2010

~JaGaLaH UKhwAh AntAra KitA~ (^_^)

nak dengar cite x???cite ni berlaku pada zaman dahulu(tarikh xtau bile..huhuhu)..diriwayatkan bahawa seorang lelaki telah menuju ke Baitullah al-Haram untuk menunaikan ibadah haji. sampai je kat mekah, die pun menyimpan wang perbelanjaannya sebanyak 1000 dinar pada seorang yang jujur dan berakhlak baik..kemudian orang kaya itu menuju ke Arafah untuk berwuquf disana. setelah selesai wuquf dan amalan hajinya yang lain, dia kembali ke mekah bagi mendapatkan kembali wang yang disimpan pada orang yang die amanahkan tadi..tapi, bile die sampai di rumah orang tersebut die mendapati orang yang menyimpan wangnya telah pun mati..lalu die bertanya la pada keluarga si mati tu dimana tempat wangnya disimpan tetapi keluarganya menjawab "kami tidak tahu apa pun tentang simpanan itu." lelaki tu berasa kecewa...
akhirnya die bertemu dengan seorang ulama di mekah dan menceritakan tentang perkara yang telah menimpa dirinya...ulama' itu menjawab "nanti pada tengah malam kamu pergilah ke telaga zamzam, lihatlah didalamnya. kemudian kamu panggillah nama sifulan itu. jika dia termasuk ahli syurga maka dia akan menjawab panggilanmu."
maka lelaki tadi pun pergilah menuju ke telaga zamzam pada waktu malam, lalu memanggil nama orang kaya tersebut..1kali,2 kali tetapi tidak ada sahutan..maka dia pun kembali pada ulama' mekah tadi dan mengkhabarkan apa yang berlaku malam tadi...mendengar khabar itu ulama' itu mengucapkan kalimah istirja'انا لله وان اليه راجعون "aku khuatir bahawa temanmu itu, jangan-jangan dia tidak termasuk ahli syurga. sekarang kamu pergilah ke yaman, disan ada telaga Barhut namanya,yang pernah dikatakan orang bahawa telaga itu adalah mulut neraka jahannam. lalu datanglah pada waktu malam dan panggillah nama si fulan itu. jika dia termasuk penghuni neraka, maka dia akan menjawab panggilanmu itu, dan tanyalah dimana wangmu itu??
maka pergilah orang kaya itu ke Yaman, lalu die bertanya pada oarang akan tempat yang terdapat perigi barhut itu. akhirnya dia ditunjukkan orang akan tempat perigi itu..pada malamnya dia telah pergi ke perigi itu dan memanggil nama temannya itu. maka dengan serta marta panggilannya dijawab. maka dia pun bertanya "dimanakah engkau menyimpan wang ku?" orang itu menjawab :"aku telah menyimpannya di suatu tempat dirumahku. dan aku tidak percaya pada siapa pun, sekali pun anak ku sendiri. sekarang engkau pergilah di tempat itu dan ini, dan galilah ditempat itu, nescaya kamu akan menemui wang dinarmu itu."
kemudian lelaki tersebut bertanya "apakah yang menyebabkan engkau berada disini, sedangkan kamu adalah orang yang baik, dan kami bersangka baik terhadap kamu?" maka orang itu menjawab "aku mempunyai saudara perempuan yang miskin, dan aku tidak mempedulikannya dan bertanyakan hal keadaanya serta tidak merasa kasihan kepadanya, kerana itulah Allah telah menyeksakau di sini dan menempatkanku di neraka jahannam,"

untuk membenarkan cerita in,disebutkan dalam sebuah hadis. nabi S.A.W bersabda:
لا يجخل الجنة قاطع رحيم
maksudnya:"tidak akan masuk syuraga orang yang memutuskan silaturrahim."

erm...sama2 kita renungkan...apakah hubungan kita sesama manusia ni dh bagus??tepuk dada tanya iman masing2...waallahu'alam