Jumaat, 21 Oktober 2011

gantung aziz bari:menyekat kemajuan pendidikan di IPT


sedikit terkejut dengan berita pergantungan Prof aziz bari oleh pihak UIAM. siapa tidak kenal prof dr aziz bari ini..seorang pakar perlembagaan malaysia yang diiktiraf oleh kebanyakan ahli akademik seluruh negara.bagi saya tindakan pergantungan beliau adalah salah satu sekatan kepada kemajuan pendidikan tinggi negara kerana institusi pendidikan tinggi adalah sebuah institusi profesional. atas dasar apakah beliaua digantung. jika kenyataan yang dikeluarkan oleh beliau terlalu berbisa bagi sesetengah pihak, sepatutnya beliau diberi ruang untuk membetulakan hujah beliau secara akademik dan bukan dengan menghambat keluar beliau dari pejabatnya di UIA. dimana kebebasan akademik di bumi bertuah Malaysia ini? Perkara ini jelas bertentangan dengan Fasal 10 Perlembagaan Malaysia yang menyentuh berkenaan kebebasan bersuara. Yang lebih menyedihkan, kebebasan akademik secara jelas telah dicabul, jenayah akademik dan intelektual sebegitu tidak dapat diterima oleh seluruh rakyat Malaysia secara amnya dan warga UIAM khususnya.
yang nyata, isu yang dibangkitkan oleh ahli akademik ini perlu dijawab dengan secara ilmiah, bukan dengan cara politik murahan dan tidak bertamadun.
tindakan penggantungan sebegitu serta layanan terhadap Dr Aziz sedikit sebanyak telah menjejaskan imej UIAM di mata dunia sebagai sebuah universiti antarabangsa.

sekian....
p/s:bagaimana dengan prof kangkung yang kata negara tidak pernah dijajah???tiada apa2 tindakan ke???terang2 penyelewengan fakta dan akademik....